Formandens beretning

Generalforsamling 19. maj 2026

Velkommen til generalforsamling i Fanø Skovlegepladses´ Støtteforening. Det er en fornøjelse at aflægge beretning for året der er gået. Det har været endnu et år med mange gæster, som har stor fornøjelse af at bruge pladsen, hvad enten det er børn der benytter svævebanen, balancebanen og andre børneaktiviteter eller voksne der kæmper med at fange og stable klodser ovenpå hinanden, hvilket vi har erfaret kan give ægteskabelige kontroverser.

For at have en så velbesøgt og rost plads, kræver det, at pladsen er renholdt. Og det er den. Alle, der har ydet en indsats, skal have stor tak. Ingen nævnt ingen glemt.

Også en tak for de små og store donationer vi har modtaget til Skovlegepladsen i løbet af året. Men ud over donationer til Fanø Skovlegeplads lykkedes det også støtteforeningen at samle nok midler til en stor opgradering af legepladsen i Temposkoven. Resultatet er blev rigtig godt, og brugerne værdsætter pladsen meget. Den ligger bynært, og jeg tror den også aflaster Skovlegepladsen meget. Tak til Fanø Sparekasses Fond, Jyske Banks Almennyttige Fond, Super Brugsen for donationerne + en del private donorer.

Vi har haft mulighed for at holde toiletterne åbne en stor del af vinteren. Vi måtte dog lukke i ca. 4 uger på grund af frost. Gode folk sørger for renholdelse flere gange om ugen, og det er nødvendigt. Naturstyrelsen rengør toiletterne 1 gang om ugen i sommerperioden og vi sørger for yderligere renholdelse, hvilket vi bliver rost meget for. Det kan også hurtigt komme til at virke ulækkert, hvis det ikke bliver gjort jævnligt.

Sommerfesten for frivillige, sponsorer, medlemmer og Fenja gruppen blev afholdt d. 21. august. Vi var ca. 45, som nød godt af grillmad m.m. sponsoreret af slagter Christiansen, Super Brugsen, Spar og Let Køb. Vi fik nogle hyggelige timer, og gentager selvfølgelig arrangementet i 2026. Det bliver torsdag d. 13. august kl. 17:00. Sæt kryds i kalenderen. Vi vil meget gerne være mange. I kan allerede nu sikre jer en plads ved medlemskab. Det koster kun 100 kr. som kan indbetales til Fanø Sparekasse /Midspk konto 0755 652 05 17977 eller via MobilPay 71485. Husk navn og e-mail. Så bliver I inviteret.

I efteråret afholdt vi igen >Hygge i Mørket< i samarbejde med Danibo. Der kom godt 200 deltagere, så vi have 2 serveringer. Første hold kl. 17:00 og andet hold kl. 19:00. Bente Villadsen havde sørget for forplejningen og der var nok til alle. Også til dem der fik flere serveringer! Så det gentager vi igen i år den 16. oktober. Danibo er vært for forplejningen!

Den 24. oktober, altså ugen efter, gentog vi succesen med >lys i mørket< i samarbejde med Fenjagruppen, der havde sørget for aktiviteter for børn og barnlige sjæle. Bent Villadsens berømte gullasch fra >Fanø Angus og Merino< var endnu engang et stort trækplaster og udover gullasch blev der fortæret 150 grillpølser. Vi er blevet kraftigt opfordret til at gentage succesen, så det gør vi fredag d. 30. oktober kl. 17:00. Så konflikter vi vist ikke med de mange andre aktiviteter for børn og unge på Fanø. Tror vi nok! Skovlegepladsen tager sig rigtig hyggelig ud med lys langs stierne og på bordene.

Vi har igen sørget for at slidte trækvogne er løbende bliver udskiftet.

Tak til alle som har været involveret. Tak til donorer, som har givet en økonomisk håndsrækning og især tak til bestyrelsen for et godt samarbejde. Det har været en fornøjelse at samarbejde med jer alle.

Ove Gejl. Fmd.

 

Formandens beretning

Generalforsamling 14. maj 2025

Hvor er det da altid en fornøjelse at komme på skovlegepladsen. Der er næsten altid rent og pænt såvel ude som i bålhytten og i toiletbygningen. Når jeg siger næsten, er det fordi, at der har været et par gange, hvor brugere havde glemt at rydde op efter sig. Men det er heldigvis sjældent. I forhold til antal besøgende er det meget lidt.

Alle, der har ydet en indsats, skal have stor tak. Ingen nævnt ingen glemt. Skovlegepladsen bliver benyttet rigtig meget, og der er mange der støtter Fanø Skovlegeplads` Støtteforening med større eller mindre beløb. Tak skal I alle have for hjælpen. Det er dejligt at pladsen bliver værdsat, og det bliver den.

I sommeren 2024 blev 1. del af svævebanen endelig færdig, og for et par uger siden blev sidste del med mast og rig samt skilt, der symboliserer en redningsaktion fra skib til land, færdig.

2024 var også året hvor vi fik fornyet mølle og kongespillet, og begge dele bliver brugt meget. Vi har også udvidet antal af borde / bænkesæt. Det var også tiltrængt.

Vi har ikke helt styr på hvor mange der besøger skovlegepladsen om året. Men vores skøn er, at det er et stigende antal, så det er ikke blevet mindre end de 75.000 besøgende, der blev registreret for 5 år siden. 

Vi har igen været belastet af meget vand, og det er der vel ikke noget at sige til. 2024 var et af de vådeste år, Fanø nogensinde har oplevet. 

Vi har haft mulighed for at holde toiletterne åbne næsten hele vinteren. De var kun lukket i 14 dage på grund af frost. Gode folk sørger for renholdelse flere gange om ugen, og det er nødvendigt. Naturstyrelsen rengør toiletterne 1 gang om ugen i sommerperioden og vi sørger for yderligere renholdelse, hvilket vi bliver rost meget for. Det kan også hurtigt komme til at virke ulækkert, hvis det ikke bliver gjort jævnligt.  

Sommerfesten for frivillige, sponsorer og medlemmer blev afholdt d. 15. august. Vi var ca. 45, som nød godt af grillmad m.m. sponsoreret af slagter Christiansen, Super Brugsen, Spar og Let Køb. Vi fik nogle hyggelige timer, og gentager selvfølgelig arrangementet i 2025. Det bliver torsdag d. 21. august kl. 17:00. Sæt kryds i kalenderen. Vi vil meget gerne være mange. I kan allerede nu sikre jer en plads ved at indbetale 100 kr. til Fanø Sparekasse /Midspk konto 0755 652 05 17977 eller via MobilPay 71485. Husk navn og e-mail. Så bliver I inviteret.   

I efteråret afholdt vi igen >Hygge i Mørket< i samarbejde med Danibo. Der kom små 200 deltagere, så vi have 2 serveringer. Første hold kl. 17:00 og andet hold kl. 19:00. Bente Villadsen havde lavet gullasch, og der var nok til alle. Også til dem der fik flere serveringer! Så det gentager vi igen i år den 16. oktober. Danibo er vært for forplejningen!

Den 1. november gentog vi succesen med >lys i mørket< i samarbejde med Fenjagruppen, der havde sørget for aktiviteter for børn og barnlige sjæle. Bent Villadsens berømte gullasch fra >Fanø Angus og Merino< var endnu engang et stort trækplaster og udover gullasch blev der fortæret 150 grillpølser. Vi er blevet kraftigt opfordret til at gentage succesen, så det gør vi d. 24. oktober kl. 17:00. Så konflikter vi vist ikke med de mange andre aktiviteter for børn og unge på Fanø. Skovlegepladsen tager sig rigtig hyggelig ud med lys langs stierne og på bordene.

Vi har igen sørget for at slidte trækvogne og trillebøre bliver udskiftet. 

Skovlegepladsens Støtte Forening har også legepladsen ved Temposkoven under sine vinger, og efter store donationer fra bl.a. Fanø Sparekasse, Jydske Bank, SuperBrugsen med flere går vi nu i gang med etablering